Toegankelijke Dienstverlening voor alle Brusselaars - Inspiratienota voor het toekomstige Brusselse beleid
De regionale verkiezingen zijn alweer een paar maanden achter de rug. Alhoewel de nieuwe Brusselse regering nog niet bepaald in het zadel zit, staat de wereld ondertussen uiteraard niet stil. Achter de schermen zijn vers verkozen parlementsleden, uittredende regeringsleden, kabinetsmedewerkers en medewerkers binnen 1 van de vele administraties druk in de weer zijn om het Brussel van morgen mee vorm te geven.
Brussels Platform Armoede hoopt dat het nieuwe Brusselse regeerakkoord de krijtlijnen zal trekken voor een beleid dat de komende jaren alle Brusselaars ten goede zal komen en biedt hierbij graag wat inspiratie bij aan. Onze eerste nota gaat dieper in op de nood aan:
Toegankelijke Dienstverlening
Toegankelijke dienstverlening (fysiek én digitaal) is een basisvoorwaarde om grondrechten van mensen te vrijwaren.
Daarom vragen wij de toekomstige Brusselse regering en de gemeenschapscommissies het volgende te garanderen:
-
Alle openbare en / of gesubsidieerde diensten hebben een open, fysiek onthaal waar mensen zonder afspraak en zonder meerkost terecht kunnen voor kwalitatieve dienstverlening, doorverwijzing en ondersteuning. Ook contactmogelijkheden via telefoon en post worden gegarandeerd.
We berekenen quota voor het aantal loketten en de vrije openingstijden op basis van de aard van die dienst en het bewonersaantal. Waar fysieke dienstverlening reeds te ver werd afgebouwd volgens deze criteria wordt deze terug ingevoerd of opgeschaald.
We starten een participatief proces waarin we samen met vertegenwoordigers uit het doelpubliek (met gegarandeerde vertegenwoordiging van de meest kwetsbare subdoelgroepen) de minimale criteria bepalen waaraan een kwalitatieve laagdrempelige dienstverlening moet voldoen. -
De Ordonnantie ‘Brussel Digitaal’ wordt aangepast zodat uitzonderingen op deze verplichtingen niet mogelijk zijn en de kwaliteit van de dienstverlening gegarandeerd kan worden.
-
Digitale dienstverlening en informatieverstrekking als extra mogelijkheid kan absoluut waardevol zijn. We streven naar een zo breed mogelijke toegankelijkheid van digitale dienstverlening. Apps, websites, automaten en digitale loketten worden ontworpen, getest en geëvalueerd in samenspraak met potentiële gebruikers. We besteden hierbij bijzondere aandacht aan gebruikers met een functiebeperking, ouderen, laaggeletterden en anderstaligen.
Waarom?
- Wanneer toegang tot dienstverlening belemmerd wordt, dan worden grondrechten van mensen geschaad. Actief op zoek gaan naar drempels tot dienstverlening en die wegwerken is een belangrijke taak van overheden, eens te meer in het digitaliseringstijdperk De toegang tot dienstverlening, steunverlening en rechten verschuift steeds meer van fysieke loketten naar digitale toegangspoorten. Digitalisering biedt mogelijkheden, maar schept ook een nieuwe ongelijkheden die vaak disproportioneel gevoeld worden door mensen die al in armoede leven.
- Armoede heeft impact op verschillende levensdomeinen en gaat gepaard met uitsluiting op meerdere domeinen. Digitalisering heeft ook impact op al deze levensdomeinen. Dit heeft niet alleen tot gevolg dat sommige bestaande drempels verhoogd worden, er ontstaan ook nieuwe hindernissen die de toegankelijkheid van onze samenleving verder bemoeilijken.
- Buurtwerk, armoedeorganisaties, sociaal culturele organisaties, ... treden steeds meer op als intermediair of ‘onderaannemer’ om de toegang van burgers tot dienstverlening en dus hun rechten te faciliteren. Dit zorgt niet alleen voor extra werkdruk bij deze al vaak overbevraagde organisaties, het plaatst mensen ook in een situatie van afhankelijkheid.